Locatie Vijlen
Meitocht 2008

Drie Landen Tocht op zaterdag 2 en zondag 3 mei  2015

Grensmarkering Vaals

Start:  Jeugdgebouw, Hopschet 2, 6294 BL Vijlen.

Starttijd:  tussen 07.00 uur  en 14.00 uur.

Aankomst:  tot 17.00 uur.

Wandelafstanden: 6-12-18 en 25 km.

Inschrijfkosten: 1,00 euro per persoon.

IVV-stempel: aanwezig in het lokaal.

Info:  bij secretaris Jo Paffen, tel. 045-53117868, e-mail: fampaffen@gmail.com

Route beschrijving:

Vanaf het startlokaal vertrekken alle afstanden richting het Vijlenderbosch. Bij de laatste bebouwing aan de Vijlenberg passeert men een ca. 400 jaar oude monumentale linde. Vanaf de verharde weg over de heuvelrug naar de bosrand ziet u rechts het dal van de Lomberg beek en links de Schneeberg; deze op Duits grondgebied. Rechts van Vaals ziet u de uitkijktoren van het Drielandenpunt boven de bosrand uitsteken. Voorwaar een goed begin.

Vakwerkhuis

Kerperbos

Oude Linde Vijlen

De eerste rustplaats in onze bekende “schuur” van Staats Bos Beheer (S.B.B) biedt volop de gelegenheid om de vervlogen energie weer op peil te brengen. Van hier uit keert de 6 km. via het Rotterbos terug naar de start. De overige afstanden buigen af naar Zevenwegen; de 12 km. keert via een lus door het Kerperbos terug naar de eerste rust in de “schuur” van S.B.B. en sluit zich vervolgens aan bij de 6 km. Voor degenen, die nog genoeg  power  in de benen hebben, lopen de 18 en de 25 km. na een splitsing met de 12 km. richting het Belgische gehucht Terstraten. In deze prachtige Belgische streek dalen we vervolgens af naar het Schimperbos naar de volgende pauze in de Bovenste “Raren”. In ons mooie Heuvelland kun je natuurlijk niet om al die fraaie vakwerkhuizen heen; in deze omgeving zijn ze in al hun glorie te bewonderen. Vanaf de rust in Raren maakt de 25 km. een bijzonder interessante lus naar het drielandenpunt. In dit Preusbos, op een hoogte van 322,5 meter boven de zeespiegel, passeren we de 3 stenen (markering van de drielanden) en de Boudewijntoren. Achter de Wilhelminatoren ziet u een oude grenssteen met de afbeelding van de Duitse adelaar; een grenssteen van de oude Rijksstad Aken uit de 15de eeuw.

Zicht vanaf Wilhelminatoren

Brug Moresnet

Neutraal Moresnet

Als u de Boudewijntoren passeert, heeft u een mooi vergezicht op de spoorbrug van Moresnet. Dit Moresnet was in het verleden (van 1839 tot 1919) een vrijstaat; “Neutraal Moresnet”. Via Belgische wegen en het Schimperbos lopen we terug naar de rust in Raren. Van hier uit gaan we samen met de 18 km. door het Malesbos, het Kerperbos en het Vijlenderbos naar de eerste pauze in de “schuur” van Staatsbosbeheer. Samen met de 6 en de 12 km. keren we weerom naar de start.

Na deze bloemlezing is het aan u om dit zelf aan den lijve te ervaren.

Genoeg te zien en te beleven in ons geweldig mooie heuvelland. Rond deze tijd hebben uw neus en oog een feestdag; de geuren en kleuren van het voorjaar zijn in hun volle pracht en parfum te genieten.

U bent van harte welkom op 2 en 3 mei in ons gezellige Vijlen.

Vijlen gezien vanaf Schneeberg