Locatie Vijlen
Jubileumtocht 2009
Winterwandeling 2009
Meitocht 2008

Jubileum wandeling 30-jarig bestaan Jo-Ne te Vijlen.

Graag nodigen wij u uit om op 3 en 4 mei bij ons te komen wandelen.

De start is in het jeugdgebouw van Jong Nederland, Hopschet 2 te Vijlen tussen 7.00 uur en 14.00 uur naar gelang de afstand die u wenst af te leggen.

Ter gelegenheid van ons 30-jarig bestaan hebben wij een bijzonder mooie wandeling voor u uitgezet.

Dit jaar gaan onze routes richting Mechelen, Schweiberg, het Groote Bosch en het Gulpdal. Uiteraard is er voor iedereen een afstand, die alle prachtige gebieden van ons achterland laat zien. Zo gaat de route van de 6 km. over een voetpad door het weiland met oude hoogstamfruitbomen naar de rust in het Beheerscentrum van Staatsbosbeheer; beter bekend als ”de Schuur”. Deze afstand keert daarna via het Vijlenerbos terug naar de start in het Hopschet. Als men het bos verlaat heeft men een fraai uitzicht over het Duitse Orsbach, de Schneeberg en Vaals.

Orsbach

Hoogstamfruitbomen

De afstanden: 12km., 18km., 25km., en de 30 km., gaan richting het Geuldal en het Gulpdal; bekend als het ”5 sterrenlandschap”. Bij aanvang van het voetpad door het weiland, splitsen deze routes zich richting Melleschet naar Mechelen. In het Scoutinggebouw aldaar is de eerste rust.

De 12 km. gaat van hier uit retour naar de “Schuur” en vervolgens door het Vijlenerbos terug naar de start.

De 18, 25 en de 30 km., wandelen verder naar Schweiberg, waar de 18 km. na het verlaten van de bebouwing van Schweiberg, via Dal-Bissen en het Schweibergerbosch terug keert naar de verzorgingspost in Mechelen. De 20 km. en de 30 km. gaat na de splitsing met de 18 km. weer verder over goed begaanbare wegen, door het bos “De Molt” via Heijenrath naar de rust- en verzorgingspost bij de bosrand van het Groote Bosch.

Het Groote Bosch

Natuurtuin "De Heebrig"

De lus van de 30km., voor diegene, die na het nuttigen van een lekker stuk vla” de knopen van de broek springen en de energie in de kuiten knalt”, lopen verder door het Groote Bosch en het Gulpdal naar de rustplaats en vervolgens samen met de 25 km. voorbij het golfterrein en Kruisbosch terug te keren naar de verzorgingspost in Mechelen. Samen met de 12km. en de 18 km. gaat men terug naar de rust in het Vijlenerbosch (“de schuur”) en daarna met de 6.12,18,25 en 30 retour naar Vijlen.

Als er nog pit in het gestel zit, kan men bij terugkomst in het Hopschet een gedeelte van de lus van de 6 km. lopen om de Drielandenbitter alsnog te proberen. Je weet maar nooit, wat je dan nog tegenkomt en ziet.

Enfin, de diverse afstanden bieden u als wandelaar niet alleen mooie vergezichten, maar men passeert fraaie vakwerkhuizen en doorkruist de “bedding”van de Oermaas (Oostmaas), die miljoenen jaren geleden stroomde van Luik via Noorbeek en Simpelveld naar Duitsland om nabij Düren in de Rijn te stromen.

Oude grindgroeven worden gepasseerd nabij Melleschet (natuurtuin “De Heebrig”); de open plek in de noordelijker bosrand van het Elzetterbos en aan de oostzijde van het Schweibergerbosch.

Natuurlijk moet men dit alles aan den lijve ondervinden.

Zie ook de foto's van de voorgelopen proloog van John Driesen.

Tot ziens bij Wandelclub Jo-Ne Vijlen op 3 en 4 mei.

Voor meer info kunt u terecht bij het secretariaat van de wandelclub, Mentenlaan 4, 6373 GZ  Landgraaf, tel. 045-5317868 of via onze website www.wandelclubjonevijlen.nl