Winningen
Hoegaarden
OLV Waver/Eversel 2
OLV Waver/Eversel 1

Bustocht 3 op zondag 1 augustus 2010 naar Ettelbruck.

Het was weer zover. Voor de derde keer gingen een 43-tal Jo-Ne`s op weg.

De “wandelfroen” uit “Ettelbreck” kregen een tegenbezoek van onze club uit “Viele”. De reis verliep voorspoedig. Onderweg maakten we nog een kleine tussenstop aan de grens. Onze chauffeur Claus  zorgde, middels enkele fraaie moppen, dat de stemming er goed in zat. We zullen er mee moeten leven, dat het geheim van die overnachting op die boerderij ener weduwe ook werkelijk zo heeft plaatsgevonden??

Na 2 1/2 uur konden we de beentjes strekken. Henny had de inschrijfkaarten bij de hand en al snel gingen de groepjes op pad door dit geweldig gebied. De stad Ettelbruck is de grootste stad in de Luxemburgse Ardennen en ligt op een hoogte van 210 meter. Dat wil niet zeggen, dat je dan die fraaie natuur cadeau krijgt. Meteen na een vlak gedeelte met een korte stop in de garage van de plaatselijke brandweer (de clubmedewerker was er duidelijk trots op, want alleen het kijken naar die fraaie helmen deed hem al zeer), liep het parkoers bergop naar de hellingen rondom de stad. Het was puffen geblazen, want de temperatuur liep zienderogen op. De beloning van deze klim maakte alles weer goed. Het panorama over de stad, die doorkruist wordt door de Alzete en de Wark, die samen weer in de Sauer uitmonden. De bevolking is multicultureel en bestaat voor 42% uit “Ausländer” met 54 nationaliteiten.

Na al dat schoons te hebben bewonderd kwam de eerste pauze plaats in zicht op een plek om te zoenen. Een mooie uitzichthut, met de gebruikelijke gratis thee en een spraakzame Luxemburger, deed de geleverde inspanning snel verdwijnen.

De retour daalde in snel tempo terug door de binnenstad. Je ziet, dat de steden in dit gebied prachtig onderhouden worden. Ze hebben blijkbaar beter op het huishoudboekje gepast.

In de startlocatie werd de tocht bezegeld met een goed glas bier. Ook werden de hongerige maagjes niet vergeten. De schotel, bestaande uit diverse soorten ham met groenten, ging er in als koek.

Om 3 uur zouden we nog een tussenbezoek maken aan de stad Clervaux. Dit stadje, dat veel weg heeft van ons Valkenburg, bezit een prachtig oud kasteel en dito kerk. De klim naar boven zagen de meeste wandelaars niet meer zitten en bekeken vanachter hun ijs of pot bier naar al dat moois op een afstand.

Na zo`n geweldig mooie dag met prachtig weer en heerlijke mensen, is het weer moeilijk om terug te keren naar het leven van alledag, …maar niet getreurd er volgt nog een mooie reis naar Koblenz-Winningen op zaterdag 30 oktober a.s.

“Wandelfroen” uit “Ettelbreck” bedankt voor jullie wandeling en tot ziens in Vijlen.

Meer info zie: www.ettelbruck-info.lu

Verslag en foto's:  John Driesen