Lovenjoel
Wépion Namur (2)
Wépion Namur (1)
Buggenhout

Bustocht 5 naar Lovenjoel Leuven, zondag 20 september 2009.

Op deze prachtige zondagmorgen stonden 38 leden van Jo-Ne te trappelen om de laatste club van dit jaar per bus te bezoeken. Het is een feit, maar busreizen van Jo-Ne zijn gezegend met een traditioneel blauwe hemel. En zoals onze chauffeur Klaus al zei: “ Ik heb met onze heer hierboven afgesproken, dat er zon zal zijn” en zo was het. We hadden er allemaal zin in, zeker nu onze “chef” Lei er ook weer bij kon zijn.

Na een voorspoedige reis over de autostrada van België kwamen we om 10.00 uur in Lovenjoel aan. De voorzitter van de club stond ons al op te wachten en heette ons hartelijk welkom. Uiteraard werd er eerst een kopje koffie met iets lekkers genuttigd. Een goede wandelaar heeft brandstof nodig en daar ontbrak het hier niet aan. Met Ineke en Frits besloten we de 12 km, te gaan wandelen. Het parcours liep richting Pellenberg over gevarieerde paadjes naar de eerste rust. Hier had men heerlijke vlaai, die er gretig in ging. Het terras aan de overzijde van het gebouw bood een mooie uitwijkplaats. De uitbater had er trouwens geen bezwaar tegen. Zoals het spreekwoord zegt: “het gras is altijd groener bij de buren”.

Na de rust weer verder via Varenberg door een mooi natuurgebied met plassen en bossen.

Het laatste stuk langs de spoorbaan terug naar de start. Hier zag het scherpe oog van Frits een heel bijzondere kikker op een boomstronk zitten (zie foto). In het startlokaal buiten zat de hele Jo-Ne familie al te genieten van een natje en een droogje. Wat zijn die Belgische biertjes toch lekker, als je dorst hebt. Voor vertrek, werden we door een lid van de club Leuven nog eens hartelijk toegesproken en uitgezwaaid.

Om kwart voor vier reden we richting centrum Leuven, alwaar we met Piet een stadtour zouden maken. Het centrum is vooral bekend door zijn indrukwekkende kathedraal en stadhuis. Het stadhuis is bezaaid of liever gezegd staat vol, met prachtige beeldhouwwerken, die de gevels sieren. De kathedraal is een hoofdstuk apart: de preekstoel is gemaakt van een massief geheel. De beelden in deze stoel spreken voor zich; vooral het door de bliksem getroffen paard is indrukwekkend. Na dit bezoek liepen we nog even een kerk binnen, die op dat moment gebruikt werd voor een uitvoering van een lieflijk ballet. De schilderijen langs de wand waren ook geweldig mooi. Maar aan alle moois komt een einde en ook onze reis liep ten einde. Op de terugweg vertelde Klaus nog even (hij was deze reis behoorlijk op dreef) , dat je op moet passen met de grote en de kleine klok; insiders weten wat ik bedoel!.

Na een mooie, interessante bustocht kwam Vijlen in zicht.

W.S.V. Leuven bedankt voor jullie mooie wandeling en tot ziens in Vijlen.

Verslag en foto’s:  John Driesen

Vervolg foto’s zie:  Foto’s Lovenjoel