Jo-Ne wandeling op 4 en 5 mei 2013.

Op zaterdag 4 mei en zondag 5 mei organiseert de wandelvereniging Jo-Ne Vijlen weer haar Mei-Bloesemtocht.

De start is in het jeugdgebouw van Jong Nederland, Hopschet 2 te Vijlen tussen 7.00 uur en 14.00 uur naar gelang de afstand die u wenst af te leggen.

Men kan kiezen uit 4 afstanden : 6 – 12 – 18 en 24 kilometer.

Binnenkomst tot 17.00 uur. Inschrijfkosten € 1,00

In vogelvlucht zullen we U alvast laten genieten van onze Mei-Bloesemtocht, die ons door het prachtige dal van de Geul, en niet te vergeten de mooie bossen van Vijlen zullen voeren. Alle afstanden (6-12-18 en 24 km.), passeren de Martinuskerk. Dit indrukwekkende Godshuis is gebouwd rond 1860 en ligt 192,5 meter boven ANP. Vanuit de verre omgeving torent ze uit boven een gemeenschap, die op allerlei gebied actief is. En zoals het spreekwoord zegt: “hoge bomen vangen veel wind”; is dit ook op dit monument van toepassing. De weersinvloeden geselen het gebouw en de toren; onderhoud is ten alle tijden geboden. Hierna duiken we in het landschap omlaag en zien aan de rechterzijde de resten, van wat eens, een trotse cementfabriek was.

Het was trouwens de eerste cementfabriek van Limburg. In de bodem zat het “Gulpens krijt” en dat leverde een uitstekende grondstof voor de cement-industrie. We lopen verder tussen een wijnplantage door naar het Rotterbos.

Even daarna bereiken we de 1ste rust in de “schuur” van Staatsbosbeheer (SBB). Hier kunt U de Limburgse sfeer proeven, die letterlijk en figuurlijk aanwezig zal zijn. Van hieruit volgt de splitsing van de 6 km . en de overige afstanden. De grotere afstanden wandelen door het Vijlenerbos naar het Geuldal. Hier bevindt zich de “Heimansgroeve” genoemd naar de natuurpedagoog, Eli Heimans, die hier in 1911 de eerste fossielen uit de steenkooltijd ontdekte.

De splitsing van de 12 km. met de 18 km. en de 24 km., die  vervolgens via Cottessen, beroemd om haar fraaie vakwerkhuizen, en gestaag omhoog stijgend terugkomt bij het SBB.  Onderweg, nabij de Zevenwegen, komt men nog langs een info. bord van SBB, die hier dikke stenen tot een geologisch monument geschikt hebben. De 18 km. en de 24 km. steken de Geul over en wandelen door de weilanden naar het gehucht Kuttingen. Hier zijn de vergezichten formidabel en kunt U wederom genieten van ons Heuvelland. Bij grenspaal 11 passeert U de Nederlandse en Belgische grens en komt terecht in het Belgische kerkdorp Sippenaeken.

De rust ligt direct tegenover de kerkdeur (beide deuren zullen U verrassen). Na deze controle volgt de splitsing van de 18 km met de 24 km. De 18 km. loopt omlaag; gaat via de Geulbrug, langs camping Vieux Moulin; passeert de Cottessergroeve naar de aansluiting met de 12 km. De lus van de 24 km. gaat via een holle weg met dassenburchten (Terhagen), door het weiland naar het Beusdalerbos. Een eindje volgen we de verharde weg en komen voorbij het prachtige kasteel Beusdaal. Voor meer info verwijzen we U naar de site: www.trois-frontiers.be/n/chat_beusdael.php, hier vindt U een schat aan informatie over dit prachtige monument. Als we ons kunnen losrukken van dit fotogenieke kasteel vervolgen we onze weg terug naar de rust in Sippenaeken. Van hier uit gaat het samen met de 18 km. retour naar SBB en vandaaruit naar ons startlokaal.

Een volledige opsomming zou te veel papier vergen; daarom kom zelf genieten van dit unieke stukje Limburg.

Graag zien we U op 4 en 5 mei in het mooie Vijlen.

Voor meer info kunt u terecht bij het secretariaat van de wandelclub, Pastorijweg 43, 6294 AB Vijlen, tel. 043-3063176 of via onze website www.wandelclubjonevijlen.nl