Voorbereidingen
Sfeerbeelden
Fotolinks mei 2009
Bezoekers mei 2009

Jubileum-tocht in het hooggelegen wandeldorp Vijlen

Wandelclub Jo-Ne Vijlen bestaat dit jaar 25 jaar en nodigt u van harte uit om deel te nemen aan de jubileumtocht op zaterdag 2 mei en zondag 3 mei 2009.

Op zaterdag kan tevens gewandeld worden voor de Euregio Marching Trophy.

De start is vanuit het Jong Nederlandgebouw, Hopschet 2 te Vijlen.

De starttijden zijn op beide dagen tussen 7.00 uur en 14.00 uur voor het uiterst lage tarief van 75 eurocent.

Binnenkomst tot 17.00 uur.

Men kan een keuze maken uit de afstanden: 4 – 8 – 12 – 18 – 25 en 42 kilometer.

De 42 kilometer is een van de acht Grote VVRS Toer Marathons die door de wandelbond van de Vrije Vlaamse Recreatiesporten gepromoot wordt, zelfs via de Belgische Lokale Televisie.

Voor de ervaren wandelaar is deze afstand in dit heuvelachtig parcours een echte uitdaging.

Alle afstanden vertrekken richting de Vijlenerbossen, die de uitlopers vormen van de Belgische Ardennen en de Duitse Eifel. Het is tevens het hoogstgelegen bos van Nederland en ruim 600 hectare groot. Dit bosgebied is uniek vanwege de zeer grote verscheidenheid aan zowel naald- als loofbomen. Ook vindt men hier een grote variatie aan flora en fauna.

Opvallend zijn de meidoornhagen, die in deze tijd van het jaar volop in bloei staan.

Als bodembedekkers treft men talrijke kruidensoorten aan, zoals de braam, bosbes, lievevrouwe bedstro, de eenbes en orchidee.

Het naar ui ruikende daslook zorgt in het voorjaar voor een mooi wit tapijt.

De meest voorkomende dieren zijn: het ree en het wilde varken, de vos en de das en de kleinere soorten zoals de marter, bunzing, wezel en hermelijn.

Verder gaat de route naar het buurdorp Epen. Dit dorp is bekend door de vele prachtige vakwerkhuizen en is tevens een van de weinige plaatsen waar het zinkviooltje voorkomt vanwege de zinkhoudende grondsoort. Deze grond werd aangevoerd door de snelststromende rivier van Nederland, de Geul, die bij overstroming de grond achterliet op haar oevers.

Deze zinkgrond was afkomstig van het Belgische dorp Kelmis, waar in de eerste helft van de 20ste eeuw de zinkmijnen ontgonnen werden.

De oorspronkelijke naam van Epen is “Apine”, dat afgeleid is van de Keltische naam voor water: apa. Bij de waterbronnen vestigden zich de eerste bewoners in de 11e eeuw.

De huidige St. Pauluskerk stamt uit 1841, ter vervanging van de oude kerk, waarvan melding wordt gemaakt in 1389.

Tegenover de oudste waterbron, de Paulusbron, is een mooie pauzeplaats ingericht.

Verder voert de route door het landelijk gebied naar Slenaken, gelegen in het Gulpdal.

Een aardige merkwaardigheid is dat het riviertje de Gulp ontspringt in het Belgische gehucht Gulpen en eindigt in het Nederlandse Gulpen, als het opgenomen wordt in de Geul.

Oorspronkelijk lag een grote zwerfkei aan de rand van de Gulp en deze werd in de pre-historische tijd benut om de vuurstenen pijlen te polijsten. Door het sterke meanderen van het riviertje ligt de steen nu op vele meters afstand.

Enkele jaren geleden is dit wandelgebied bekroond met 5 sterren.

De langste afstand zal nog kunnen genieten van prachtige panorama’s richting het Belgische land met het mooie kasteel Beusdael op de achtergrond.

Welke afstand u ook zult kiezen, het zal zeker de moeite waard zijn om naar Vijlen af te reizen en deel te nemen aan deze unieke Jubileumtocht van uw Jo-Ne wandelvrienden.

Na afloop kunt u het verenigingsstempel als herinnering in het wandelboekje laten zetten.

Ook is het IVV waarderingsstempel verkrijgbaar.

Voor meer informatie: bel het secretariaat: 043-306 31 76

of bekijk de website: www.wandelclubjonevijlen.nl