Schin op Geul
Elsloo-Stein
Beertsenhoven e.o.
Neerbeek e.o.

Wandeling vanuit `T Klükske te Holset naar Vaalsbroek, Raren, Wolfhaag en Vaals op zaterdag 13 februari 2021.

Restaurant `T Klükske te Holset, organiseerde vandaag een mooie Krokus wandeling; op zondag 14 en 21 febr.; op maandag 15 en 22 febr.; op dinsdag 16 en 23 febr.; en op woensdag 24 febr. en tevens nog op donderdag 24 febr. bent u van harte welkom in hun startlocatie. Wel reserveren i.v.m. de corona maatregelen: 0031-6-12320418. De naam `T Klükske is afkomstig van het geluid, dat de Vroedmeesterpad in de vroege ochtenduren en in de avond maakt. Hij leeft in poelen en op het kerkhof. Het klinkt als “Klük” in het dialect. Holset ligt op een hoogte van 190 meter op een heuvelrug. Dat zie je meteen als je vanuit Lemiers naar Holset rijdt. De kerktoren torent boven het dorp uit. De omgeving is zo al een uitnodiging, die je niet mag missen. Menig wandeling van Jo-Ne te Vijlen heeft hier diverse routes uitgezet. Daar er overal heel voorzichtig weer wordt begonnen met het organiseren van wandelingen, uiteraard met in achtneming van de Corona regels, was dit een unieke gelegenheid om weer kennis te maken met het achterland van Vaals en Vijlen. Reservering was vereist, want dat eist de corona maatregel ook.

Om 11 uur had ik mijn inschrijving gedaan; de buurvrouw was bereid om me naar het restaurant te brengen. Met een routebeschrijving in de hand toog ik naar hun mooie achterland. Via de üllegatz wandelde ik naar beneden richting Eschberg. Kasteel Vaalsbroek kwam in zicht. Dit markante gebouw heb ik leren kennen in de tijd dat er nog een soort jeugd herberg was. Met groepen leerlingen gingen we daar op Kamp. Leuk detail was de huisvesting van het Duitse Nationale Elftal tijdens het EK 2000, dat hier logeerde en trainde op de velden van Voetbalclub Rood Groen LVC. We vervolgden onze tocht naar Raeren en Wolfhaag. Dit gehucht barst van de vakwerkhuizen en boerderijen. Ze liggen her en der verspreid in het dal. Via de Meelenbroekerweg trappelde ik naar Wolfhaag. De wind, die ijzig vanuit het Noorden je oren probeerde te bevriezen, werd af en toe getemperd door de heuvels en de begroeiing. De Schuttebergsweg leidde ons omlaag naar een onverhard pad richting Vaals. Door smeltende sneeuw ,die weer was bevroren, had dit pad de allure van een schaatsbaan. Zonder kleerscheuren kwam ik boven aan bij de weg naar het vakantiepark Hoog Vaals.

Een mooie wandelpad slingerde naar deze locatie. We passeerden de hoofdingang en vervolgden onze weg links af langs de brandweerkazerne richting de terreinen van voetbalclub Rood Groen LVC. Vanaf dit voetpad heb je een mooi panorama op de onderliggende omgeving zoals het beeldenmuseum en later de bungalows van het vakantie park. Op de kruising Klaasvelderweg nam ik de weg naar Holset. Bij de Heiligenmuur bewonderde ik de verzameling stenen, die daar in de muur verwerkt zijn. Ongeveer in het midden heb je een Mariagrot; ook hier weer diverse steensoorten, die uit alle streken uit de omgeving kwamen zoals loodafval van Bleiberg. Nog even de berg op langs de Lambertus en Genoveva kerk en de koffie stond klaar met een heerlijke Hotdog; deze had ik nog tegoed.

Een heerlijk initiatief van restaurant `T Klükske. Mooie route door de schilderachtige dorpjes. Bedankt.

Verslag en foto's:  John Driesen

Vervolg foto’s zie:  Foto's Holset, Raeren, Wolfhaag