Locatie Vijlen
Foto's  05.2008 (3)
Fotolinks 05.2008
Bezoekers 05.2008

Onderstaand de uitgebreide beschrijving die gebruikt werd voor onze Meiwandeltocht van 2008:

Volop genieten tijdens Mei-tocht van wandelclub “Jo-Ne“ Vijlen

Op zaterdag 3 mei en zondag 4 mei heten de Jo-Neërs de wandelaars van harte welkom in het Jeugdgebouw van Jong Nederland, Hopschet 2 te Vijlen.

De vertrektijd ligt tussen 7.00 en 14.00 uur.

Deelname :  75 cent per persoon.

De wandelafstanden zijn : 4 – 8 – 12 – 18 – 25 – 42 kilometer.

De 42 kilometer kan op beide dagen gelopen worden en is één van de tien “Grote V.V.R.S. Toer”marathons, die bij de lange-afstand wandelaar zeker in de smaak zal vallen.
Voor een vooruitblik hiervan zie de foto-link http://picasaweb.google.com/ricolux/MarathonJONEVijlen2008 van ons lid Rico Lux die samen met de parcoursbouwer Sjef Vluggen (op de foto hierboven) en Jo Dohmen het parcours hebben voorgelopen.

De route :

Na enkele honderden meters bent u al buiten de bebouwde kom en kunt u genieten van de mooie uitzichten over het Selzerbeekdal en de Benedictusberg met het klooster van Mamelis. De kortste afstand gaat langs het natuurreservaat “Heiberg”, door het gehucht Melleschet en langs de restanten van de Eerste Nederlandse Cementfabriek ( op 1 dec. 1927 overgenomen door de Enci in Maastricht) terug naar het startlokaal.

De andere afstanden gaan naar de controlepost in de Voortweg. Op deze doorwaadbare plaats steekt men de Mechelbeek over die zijn oorsprong vindt in Vijlen.

Verder gaat de route richting de Vijlenerbossen, die ressorteren onder de boswachterij Vaals. Dit 650 ha. groot bosgebied is zeer gevarieerd en bestaat hoofdzakelijk uit loofbomen zoals eik, berk en tientallen andere soorten met een rijke ondergroei van prachtige varens en vele kruidachtige gewassen. De diverse soorten naaldbomen vormen hierbij een mooie afwisseling.

Na het bosgebied gaat het bergafwaarts naar Cottessen, het meest zuidelijkste gehucht van Nederland. Hier is moeder natuur op z’n mooist. Een adembenemend landschap met tientallen kilometers uitzicht op het mooie Belgische land met de Ardennen op de achtergrond.

De snelststromende rivier van Nederland overschrijdt hier de landsgrens. Door de zinkhoudende bodem treft men langs de oevers het zeldzame zinkviooltje aan, dat voor een mooi geel veldtapijt zorgt.

Ook passeert u de Heimansgroeve genoemd naar de natuuronderzoeker Eli Heimans.

Dit is de enige locatie waar carboongesteente aan de oppervlakte komt. Er zijn plantaardige fossielen en resten van schelpdieren gevonden. Omdat dit gesteente erg hard is en een goede verbinding heeft met de aardkorst, heeft het KNMI in 1993 onder de groeve een seismologisch meetstation opgesteld om aardbevingen te registreren.

De route komt bij onze zuiderburen in het dorpje Sippenaeken. Dit slechts 200 inwoners tellend plaatsje met zijn mooie vakwerkhuizen biedt de natuurliefhebber alles wat hij zich wensen kan. Dan volgen Terstraeten, Terbruggen en Völkerich. Dit laatste gehucht is het oudste gedeelte van de Belgische plaats Gemmenich, bekend door de geboorteplaats van de beroemde componist César Franck.

Na een stevige klim door het Preusbos wordt het Drielandenpunt bereikt met de Boudewijntoren op Belgisch grondgebied en de Wilhelminatoren aan Nederlandse zijde. Waar België, Nederland en Duitsland bij elkaar komen is tevens het hoogste punt van Nederland op 322 meter boven de zeespiegel bereikt.

Na een laatste rustpauze in Wolfhaag wordt de route vervolgd langs het vakantiepark Hoog Vaals, via de Schuurmolen en Harles terug naar het beginpunt, waar u het verenigingsstempel in uw wandelboekje kunt laten zetten, zodat u een blijvende herinnering heeft aan deze mooie tocht te Vijlen. Ook is het I.V.V. waarderingsstempel aanwezig voor de liefhebbers. Voor meer informatie kunt u terecht bij het secretariaat van de wandelclub Pastorijweg 43, 6294 AB Vijlen, tel. 043 - 306 31 76.

Tot ziens op 3 of 4 mei in Vijlen.

Op de navolgende pagina's:

• foto's van deze meitocht (3 slideshows) gemaakt door ons lid Jos van Cauwenberghe;
  • links naar externe foto-websites die de wandeling hierin hebben opgenomen en
  • een overzicht van het aantal bezoekers per bond en per wandelclub die hebben deelgenomen.