Proloog

Winterwandeling Jo-Ne op zaterdag en zondag 5 en 6 januari 2013.

Na weken en zelfs maanden van voorbereidingen, kon zaterdag de eerste wandeling in 2013 van start gaan. Om alles op rolletjes te laten verlopen, hadden diverse vrijwilligers van onze club hun bedje vroeg verlaten. In het startlokaal borrelde de koffie (dankzij onze Betsy) al op volle toeren. De eerste vroege vogels stonden te trappelen om op pad te gaan. De weergoden hadden trouwens al weken hun best gedaan en gezorgd, dat het Vielender Land flink wat regenwater toegeleverd kreeg, met als gevolg, dat de hoeveelheid ”prats en modder” in ruime mate aanwezig was. Maar dat dit ingrediënt de echte liefhebber van een mooie wandeling niet weerhoudt om in de prachtige natuur van de Vijlender bossen te gaan wandelen, hebben we die twee dagen mogen ervaren. De ervaringen van wandelaars in dit gebied zijn over het algemeen positief en zij genieten met volle teugen van de mooie uitzichten, rustieke vakwerkhuizen en knusse boerderijen, die her en der verstrooid door het heuvelland te bewonderen zijn. Dat maakt het werk aan zo`n wandeling tot een waar genoegen; je ziet alleen maar vriendelijke gezichten, al zijn ze besmeurd met modder en zweet.

De route van dit jaar bestond uit vier lussen; de kleine afstand( 4 km) liep via Melleschet retour naar het Hopschet; de tweede lus van de 10 km ging richting Elzetterbos, het Rotterbos naar de “schuur of  hut” (Gebouw van Staatsbosbeheer); Van hier uit volgde de retour van de 10 km  naar de Zevenwegen weg; de Ringweg, terug naar het Hopschet. Bij die retour sloten de andere afstanden zich halverwege aan. Vanuit de controle van het Staatsbosbeheer volgde nog een splitsing van de 15 en de 20 km; de 15 km wandelde richting Camerig; door het mooie Geuldal, naar de rust in het mooie Cottessen.; de 15km liep van hieruit retour naar het SBB en retour halverwege met de 10km. De 20km maakte vanuit de rust van Cottessen nog een extra lus naar Tersassen en Terbruggen terug naar Cottessen en weer retour via de 10 km (gedeeltelijk) naar het Hopschet. Een parkoers om van te smullen.

Zaterdag was het zicht, door de mist en de fijne motregen iets minder; zondag daarentegen meer zicht en gelukkig geen regen. De temperatuur (10 graden boven nul ) vereiste bijna een korte broek en zomerjas. De sfeer in beide pauzeplaatsen was uitstekend, mede door de muzikale omlijsting van onze Peter, die de sterren van de hemel speelde. Er werd driftig “gesjoenkeld” en het kruidenbittertje alsmede de biertjes vloeiden rijkelijk. Het is voor de medewerkers van onze club een “marathon”, maar door hun inzet en uitstraling is het voor de deelnemers een feest om van onze streek te genieten.

Namens het bestuur danken wij alle deelnemers voor hun komst naar Vijlen en de medewerkers hartelijk voor hun inzet. Zonder onze mensen is zo`n festijn niet mogelijk. We hopen alle wandelaars in Mei terug te zien in een groen en zonnig Vijlen.

Foto's van John Driesen

Foto's van Jac en Mia (zaterdag, 05 januari 2013)

Foto's van Jac en Mia (zondag, 06 januari 2013)

Foto's van Ben 1        Foto's van Ben 2