Locatie Vijlen
Jubileumtocht 2009
Winterwandeling 2009
Meitocht 2008

Meiwandeling Jo-Ne zaterdag 4 en zondag 5 mei 2013.

Na een grondige voorbereiding startte op zaterdag 4 mei onze eerste Mei bloesemtocht. Het werd deze keer een echte bloesemtocht; de deelnemers waren enthousiast over de vele bloeiende bomen en struiken, die het Heuvelland nu sierden. De route van dit jaar had iedere wandelaar iets te bieden; zo moest er af en toe flink worden geklommen en gedaald; waren er verstopte paadjes; en legio vergezichten op de prachtige omgeving rond het Geuldal.

In grote lijnen hadden we 5 lussen met verschillende afstanden, die eventueel nog te combineren waren. Zo vertrokken er wandelaars vanuit de “Hütte” en bewaarde de andere afstand voor de zondag.  Vanuit het vertrouwde Hopschet startte onze tocht richting Rott door de bossen naar de “Schuur” het gebouw van de SBB (Staats Bos Beheer). Deze rust kreeg alle afstanden twee maal voor de kiezen en is mede door de ligging en uitstraling van de Hut een geliefde pauze tijdens de route. In het stalende zonnetje verkozen vele wandelaars deze plaats om eens extra te genieten van de omringende bossen.

Vanuit het SBB splitste de route in een 6 km., die terug liep naar de start. De 12km., richting de Heimansgroeve splitste bij de Geul in een retour van de 12km. naar SBB; de 18 km. vervolgde zijn weg naar Kuttingen en de rust in Sippenaeken. Bij de Fam. Bessems was het wederom goed toeven onder de bomen met begeleiding van Peter Laven, die alle registers opentrok. Vanuit deze pauzeplaats kon men een lus maken naar Beusdal en Terhagen om terug te keren naar de rust in Sippenaeken. De tocht bood volop de gelegenheid om te genieten van de bloeiende fruitbomen en vergezichten op het dal van de Geul. De wandelaars waren vol lof over de route, die mede door een zonovergoten landschap extra allure kreeg. Een compliment van diverse wandelaars uit het gebied rond Aken, die de rust en de weidsheid van het Heuvelland prefereerden boven de Eifel.

De tweede dag van de wandeling begon even veel belovend. In de ochtend nog een mistsluier, die spoedig optrok. Een nieuwe ervaring, die ik zelf opdeed, was het bevoorraden van de pauzeplaatsen. Zo kun je natuurlijk nooit van te voren precies inschatten, wat er allemaal gegeten en gedronken zal worden. De moderne communicatie middelen brengen dan uitkomst. Tevens kun je dan de sfeer proeven, die op deze rustplaatsen hangt. Mede door onze teams, die dit al enige jaren doen, zijn de wandelaars verzekerd van een service, die met hoofdletters geschreven wordt.

Na de wandeling bleven veel wandelaars nog even genieten op ons “buitenterras”; met een heerlijk koel biertje, een broodje gezond (met liefde gemaakt door onze koks) of een lekker stuk koek of vla, was dat natuurlijk top. Na afloop werden de eerste spullen opgeruimd , zodat er op de maandag nog een kleine “Kuis” volgde. Met trots mogen we zeggen, dat deze Mei wandeling, mede dankzij al onze vrijwilligers, een ouderwets gezellige en geslaagde tocht werd.

We danken al de wandelaars, die Jo-Ne te Vijlen verkozen om te wandelen. Dank aan al onze eigen mensen, die door hun inzet de wandeling tot een waar feest maakten.

Foto's John Driesen en Jo Wetzelaer (in willekeurige volgorde)

Foto's Mia en Jac (04 mei 2013)

Foto's Mia en Jac (05 mei 2013)

Foto's Johnny Cloesen (04 mei 2013)